STRENGTHENING ENVIRONMENTAL BASED OF LOCAL WISDOM VALUES IN WOVEN BAMBOO HAT CRAFTS IN HISTORY LEARNING

Authors

  • Rahayu Permana Universitas Indraprasta PGRI Author
  • Arief Hidayat Universitas Indraprasta PGRI Author
  • Nur Fajar Absor Universitas Indraprasta PGRI Author

DOI:

https://doi.org/10.20527/s7zwm093

Keywords:

Local Wisdom, Environment, History Learning

Abstract

This study aims to analyze the values of local wisdom environment-based in bamboo hat crafts in history learning. The research method used in this study is descriptive qualitative with data collection techniques in the form of documentation or also known as literature review. The results of the study show that 1) the importance of instilling local wisdom values in students in learning history; 2) strengthening local wisdom based on the environment in the craft of woven bamboo hats can provide local insights to students in learning history; 3) learning history in schools will be richer in local content with local wisdom values based on the environment in the craft of woven bamboo hats.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andarwati, M. (2019). KEARIFAN LOKAL MASYARAKAT MALANG DALAM PENDIDIKAN PENGUATAN KARAKATER DI SMAN 1 SUMBERPUCUNG. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 2(2), 141–152. https://doi.org/10.17977/um033v2i22019p141

Asmara, Y. (2019). Pembelajaran Sejarah Menjadi Bermakna dengan Pendekatan Kontektual. Kaganga:Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial-Humaniora, 2(2), 105–120. https://doi.org/10.31539/kaganga.v2i2.940

Budiarta, I. W. (2023). INTEGRASI KEARIFAN LOKAL MULAT SARIRA DALAM PEMBELAJARAN SEJARAH. Jurnal IKA, 21(1), Article 1. https://doi.org/10.23887/ika.v21i1.40848

Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. SAGE Publications.

Cuprianto, C., & Firmansyah, M. (2023). Optimalisasi Pembelajaran Sejarah dengan Pendekatan Kontekstual untuk Meningkatkan Literasi Politik Siswa Sekolah Menengah Atas. Naradidik: Journal of Education and Pedagogy, 2(1), 61–67. https://doi.org/10.24036/nara.v2i1.118

Diratama, A. F. (2022). Produksi Kerajinan Rumahan Anyaman Topi di Tangerang pada 1882 hingga 1906 = Homemade Braided Hat Production in Tangerang from 1882 until 1906 [Universitas Indonesia]. https://lib.ui.ac.id

Marjanto, D. K., Setiawan, B., Kusumah, S. D., Utama, B., Biantoro, S., A, G., & Nugroho, A. (2013). Kearifan Lokal & Lingkungan (Cetakan Pertama). PT GADING INTI PRIMA (Anggota IKAPI) bekerja sama dengan Pusat Penelitian dan Pengembangan Kebudayaan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI.

Mastati, M. (2018). Implementasi Kurikulum 2013 dalam Pembelajaran Sejarah di Sekolah Menengah Atas (Studi Kasus di SMA Negeri 2 Aikmel Kabupaten Lombok Timur). Fajar Historia: Jurnal Ilmu Sejarah Dan Pendidikan, 2(1). https://doi.org/10.29408/fhs.v2i1.1289

Moleong, L. J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif (Edisi Revisi: Cetakan ketiga puluh delapan). PT Remaja Rosdakarya.

Muhtarom, H., Kurniasih, D., & Andi, A. (2020). PEMBELAJARAN SEJARAH YANG AKTIF, KREATIF DAN INOVATIF MELALUI PEMANFAATAN TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI. BIHARI: JURNAL PENDIDIKAN SEJARAH DAN ILMU SEJARAH, 3(1), Article 1. https://jurnal.unsil.ac.id/index.php/bihari/article/view/1827

Nafi’ah, U., Ayundasari, L., Suprapta, B., Sayono, J., & Hasan, Z. (2021). TANTANGAN PENGEMBANGAN DESAIN PEMBELAJARAN SEJARAH LOKAL BERBASIS KEHIDUPAN DI MASA PANDEMI COVID 19. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.17977/um0330v4i2p180-191

Oktaviani, S. (2021). Perkembangan Industri Topi Bambu Pramuka Di Tangerang Tahun 1981-2013 M [Diploma, UIN SMH BANTEN]. http://repository.uinbanten.ac.id/7002/

Permana, R. (2019). Topi Bambu Tangerang (Kearifan Lokal Berbasis Ekonomi Kreatif). Tsaqofah, 17(2), Article 2. https://doi.org/10.32678/tsaqofah.v17i2.2574

Permana, R. (2022). Sejarah Kerajinan Topi Bambu di Tangerang. WIKSA: Prosiding Pendidikan Sejarah Universitas Indraprasta PGRI, 1(1).

Permana, R., Handayani, Y., & Absor, N. F. (2022a). Peran LKP Topi Bambu Foundation Tanggerang dalam Melestarikan Budaya Menganyam Topi Bambu Melalui Pendidikan Kewirausahaan. Edueksos Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 11(1).

Permana, R., Handayani, Y., & Absor, N. F. (2022b). Peran LKP Topi Bambu Foundation Tanggerang dalam Melestarikan Budaya Menganyam Topi Bambu Melalui Pendidikan Kewirausahaan. Edueksos Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 11(1), Article 1. https://doi.org/10.24235/edueksos.v11i1.9930

Permana, R., & Hasanudin, A. (2019). Kerajinan Topi Bambu Di Tengah Arus Zaman: Potensi Industri Dan Ekonomi Kreatif Masyarakat Tangerang. Media Edukasi Indonesia.

Permana, R., Sari, G. I., & Suhaili, A. (2020). Tangerang Bamboo Hat In The Dutch Colonial Time until Now (Historical Review, Economy and Symbols of Local Culture). American Research Journal of Humanities & Social Science (ARJHSS).

Permana, R., & Suhaili, A. (2020). Implementasi pembelajaran sejarah peminatan berbasis nilai kearifan lokal topi bambu tangerang di sman 16 kabupaten tangerang. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 3(2), 197–202.

Pi’i, P. (2019). MENANAMKAN KEARIFAN LOKAL DALAM PEMBELAJARAN SEJARAH SMA. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 2(2), 109–121. https://doi.org/10.17977/um033v2i22019p109

Pingge, H. D. (2017). KEARIFAN LOKAL DAN PENERAPANNYA DI SEKOLAH. Jurnal Edukasi Sumba (JES), 1(2), Article 2. https://doi.org/10.53395/jes.v1i2.27

Prasetiya, A., Warto, W., & Sudiyanto, S. (2022). SEJARAH LOKAL DALAM KURIKULUM MERDEKA: SITUS LOYANG MENDALE DAN LOYANG UJUNG KARANG SEBAGAI MUATAN SEJARAH LOKAL DALAM PEMBELAJARAN SEJARAH. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 5(2), Article 2. https://doi.org/10.17977/um0330v5i2p238-250

Putrawangsa, S. (2018). DESAIN PEMBELAJARAN: Design Research sebagai Pendekatan Desain Pembelajaran. Cv. Reka Karya Amerta.

Rahmawati, F. D., Sutiyah, S., & Abidin, N. F. (2022a). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN SEJARAH DALAM KURIKULUM MERDEKA KELAS X DI SMA PENGGERAK SURAKARTA. Jurnal CANDI, 22(1), 80–94.

Rahmawati, F. D., Sutiyah, S., & Abidin, N. F. (2022b). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN SEJARAH DALAM KURIKULUM MERDEKA KELAS X DI SMA PENGGERAK SURAKARTA. Jurnal CANDI, 22(1), Article 1.

Sugiyono, S. (2016). METODE PENELITIAN KUANTITATIF, KUALITATIF DAN R&D. Alfabeta.

Suwarni, S., & Superman, S. (2021). Pembelajaran Sejarah Menggunakan Blanded Learning. SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 18(2), Article 2. https://doi.org/10.21831/socia.v18i2.36340

Ulhaq, Z. (2017). Pembelajaran Sejarah Berbasis Kurikulum 2013 di SMA Kotamadya Jakarta Timur. Jurnal Pendidikan Sejarah, 6(2), 49–60. https://doi.org/10.21009/JPS.062.06

Widja, I. G. (2018). Pembelajaran Sejarah Yang Mencerdaskan Suatu Alternatif Menghadapi Tantangan dan Tuntutan Jaman yang Berubah. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 1(2), 117–134. https://doi.org/10.17977/um033v1i22018p117

Downloads

Published

2024-05-03

How to Cite

STRENGTHENING ENVIRONMENTAL BASED OF LOCAL WISDOM VALUES IN WOVEN BAMBOO HAT CRAFTS IN HISTORY LEARNING (R. Permana, A. Hidayat, & N. F. Absor , Trans.). (2024). International Conference On Social Science Education Proceeding, 1, 252-261. https://doi.org/10.20527/s7zwm093

Similar Articles

1-10 of 28

You may also start an advanced similarity search for this article.